Beste Linda,
Ik wilde toch eens weten hoe de schoolgids van jullie school eruit ziet. Er staat wel een link op de website maar je kunt de schoolgids niet on-line lezen. Je kunt vaak al veel over een school vertellen als alle vereiste onderwerpen ook echt in een makkelijk toegankelijke schoolgids staan. Toegankelijk is die in elk geval niet. In de schoolgids hoort het volgende te staan:
- de doelen van het onderwijs en de resultaten die met het onderwijsleerproces worden bereikt (o.a. door beschrijving van de resultaten en de context waarbinnen die resultaten moeten worden geplaatst
- de wijze waarop aan de zorg voor het jonge kind wordt vormgegeven
- de wijze waarop aan de zorg voor leerlingen met specifieke behoeften of met een rugzakje wordt vormgegeven (ook verwijzing naar zorgplan)
- de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut
- de geldelijke bijdrage (de ouderbijdrage) waarbij een ontwerp van een overeenkomst voor een dergelijke bijdrage, die voldoet aan de wettelijke eisen in de schoolgids wordt opgenomen
- de rechten en plichten van de ouders, de verzorgers, de leerlingen en het bevoegd gezag (m.n. de klachtenregeling)
- de wijze waarop het bevoegd gezag omgaat met sponsoring van de school
- het beleid met betrekking tot de veiligheid
- de wijze waarop het overblijven is geregeld
Ik kan daar op de website niets van terugvinden. Ik kan trouwens helemaal geen relevante informatie op die website vinden.
Maar voor jou is de info over de ouderbijdrage het belangrijkst. De school moet de schoolgids aan de ouders verstrekken dus je kunt zelf e.e.a. in de schoolgids nalezen.
Even terzijde: Als de MR de ouderbijdrage vaststelt, int, beheert en besteedt dan heeft het schoolbestuur de verplichting alle geldstromen aan dezelfde accountantscontrole te onderwerpen als de financiën van de school zelf. Want de MR is geen formele of informele vereniging of stichting. Dus moet de financiële verantwoording deel uitmaken van de jaarstukken van de school. En het zou mij niets verbazen als dat niet het geval was.
Wat de bijgesloten begroting betreft, daar kan ik niet echt iets raars in vinden. Het enige dat mij opvalt is dat uit de ouderbijdrage onderwijsmiddelen worden aangeschaft; dat is iets voor de school want die krijgt daar van het ministerie van onderwijs (meer specifiek: het CFI) geld voor. Maar een echt grote post is dat niet.
Ik heb ook even naar de inspectierapporten gekeken en daaruit blijkt dat de school geen echte zwakke plekken heeft.
Als ik dus de school zo van de buitenkant bekijk dan krijg ik de indruk van een wat gesloten organisatie (wellicht een politiek incorrecte opmerking maar dat is niet uitzonderlijk voor PC-onderwijs) maar verder een goede school.
Ik heb aangegeven dat je m.n. actie rond de MR-verkiezing kunt voeren om in elk geval de MR oudervriendelijk te laten zijn. Volgend schooljaar krijg je wellicht een nieuwe mogelijkheid. Er is nu een wetsontwerp bij de 2e Kamer in behandeling waarbij de Onderwijsinspectie een rol gaat krijgen bij de controle op het functioneren van de medezeggenschap. En jij kunt, zeker als voorzitter van de AC, dan gewoon een verzoek bij de OI indienen om op jullie school eens specifiek te kijken naar het functioneren van de MR.
Met vriendelijke groet,
Cees