Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 september 2010, 10:35:45
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Helaas is rechtstreeks registreren niet mogelijk omdat spammers dat dan ook kunnen. Registraties worden zo snel mogelijk verwerkt

+  Vraagbaak Ouderraad Netwerk
|-+  Algemeen
| |-+  Organisatie Ouderraad
| | |-+  MR is zeer traag en werkt niet mee
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: MR is zeer traag en werkt niet mee  (gelezen 730 keer)
vandertol
Nieuweling

« Gepost op: 09 februari 2010, 09:48:27 »

Op onze school is (nog steeds) geen ouderraad. Vier jaar geleden hebben wij dit geprobeerd maar dit hebben wij uiteindelijk niet doorgezet. MR en directie waren destijds  beiden tegen. Na verandering van de directie kwam er meer openheid en werden er beloftes gedaan. Echter nu drie jaar later lopen we weer tegen dezelfde dingen aan. De MR beheert de ouderbijdragen en is daarin weinig transparant. Vaak staan er posten op de begroting waar wij als ActiviteitenCommissie onze vraagtekens hebben.De AC wil meer vrijheid om meer gezelligheid te kweken op school. Bijv. een paasontbijt, kerstdiner enz. Ook in  het organiseren lopen wij vaak achter de feiten aan en fungeren dus meer als boodschappendienst. De teamleden krijgen uren om zich met de activiteiten bezig te houden. Vergaderen doen zij vaak op een tijdstip waar wij als ouders niet bij kunnen zijn (tussen 12.00 en13.00 bv)
Mijn vraag is hoe kan je een MR aanpakken of evt. wegstemmen wanneer zij niet datgene doet wat je van een MR verwacht. Heeft de directie geen vinger in de pap bij de MR?
Onze contactpersoon in klachtencommissie op school is iemand uit de MR, klagen over de MR kan dus niet echt... Onbeslist
Onze MR heeft dus deels taken van een ouderraad. Zij zijn echter nooit op school. Veel mensen weten niet eens wie ze zijn....
Onze school heeft zo'n 450 leerlingen, De MR bestaat uit 8 mensen(4 om 4). Mogen dit er ook meer zijn? Of is er een maximum?
Graag uw advies en natuurlijk zijn ervaringen van harte welkom!

Groet, Linda
« Laatste verandering: 11 februari 2010, 08:25:32 door vandertol » Gelogd
CH
Senior

« Antwoord #1 Gepost op: 10 februari 2010, 01:49:41 »

Beste Linda,

Ik begrijp dat jullie wat geld betreft geheel afhankelijk zijn van de school. Toch zit er iets raars in jouw beschrijving. In beginsel kunnen 2 instanties de ouderbijdrage vaststellen, innen en besteden dat zijn een onafhankelijke OR of het schoolbestuur. Als de OR zelf de eigen financiën regelt dan is de OR financiële verantwoording verschuldigd aan de ouders. Als het schoolbestuur (dus NIET de MR) de ouderbijdrage int dan zit de school vast aan een heel formeel traject. Allereerst moet het schoolbestuur de instemming van de MR krijgen voor het invoeren en het vaststellen van de ouderbijdrage en de besteding ervan. De financiële verantwoording gaat dan iets anders maar hoort altijd aan de ouders bekend te worden gemaakt.
Daarnaast moeten er jaarlijks contracten met de ouders worden afgesloten voor de ouderbijdragen. Ouders kunnen via het weigeren van de ouderbijdrage of de dreiging daarvan druk uitoefenen.

De belangrijkste taak van een MR (maar vele MR'en weten dat niet eens) is het bevorderen van openheid en overleg binnen de school (art. 7, 1e lid WMS = Wet Medezeggenschap op Scholen). Zoals kennelijk jullie MR fungeert kan dus echt niet.

Om de 2 jaar (héél soms om de 3 jaar) moeten er MR-verkiezingen worden gehouden. Die moeten duidelijk worden aangekondigd en elke ouder moet zich kandidaat kunnen stellen. Zijn er meer kandidaten dan plekken in de MR dan moeten er verkiezingen worden georganiseerd op basis van de kandidatenlijst waarbij elke ouder (of elk ouderpaar) zijn stem kan uitbrengen op een kandidaat. Op dat moment kun je dus een MR wegstemmen en laten vervangen door ouders die beter de belangen van de ouders en kinderen.

Je kunt ook actie gaan voeren door bijvoorbeeld een handtekeningenactie op te zetten. Die handtekeningen biedt je aan aan het schoolbestuur. Dus niet aan de directeur; het schoolbestuur is meestal een stichting, soms een vereniging en het bestuur vergadert in een in beginsel openbare vergadering. Je biedt alle handtekening in kopie (hou de originele, heb je altijd bewijs) aan tijdens zo'n vergadering, maak een paar foto's en stuur die foto's met een berichtje naar het plaatselijke sufferdje met een positief verhaal (wij willen iets beters en mooiers en we willen dat het bestuur dat ondersteunt). Betreft het een openbare school (denk het niet eigenlijk) dan kun je ook nog met de voor onderwijs bevoegde wethouder gaan praten of inspreken in de raadscommissie.

Uiteindelijk kun je uit een uitspraak van de Landelijke Geschillencommissie (van 5-7-1995, nr. G541) afleiden dat het bestuur de vorming van een OR niet echt kan tegenhouden, zeker niet als die OR een stichting of vereniging is.

Mijn ervaring is echter dat dit soort structuren lastig is te doorbreken. Reken erop dat je geruime tijd het nodige doorzettingsvermogen moet hebben. Hoewel soms een bespreking met een hoger niveau (het schoolbestuur of een wethouder) ineens de deuren opent.

Wat het aantal MR-leden betreft, dat wordt in het reglement bepaald. In het standaardmodelreglement voor basisscholen wordt bij 250-749 leerlingen uitgegaan van 5+5 leden.

Met vriendelijke groet,

Cees
vandertol
Nieuweling

« Antwoord #2 Gepost op: 10 februari 2010, 14:01:40 »

Hallo Cees,
Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Het is zo dat de MR bij ons de ouderbijdrage beheert. Deze wordt geint door de penningmeester (een ouder van school) Deze maakt dus ook de begroting die dan wordt goedgekeurd door de MR.Van jaarlijkse contracten is geen sprake.
Wij zijn een christelijke school en vallen onder Stichting Prisma.
Wij vragen ons ernstig af hoe serieus er naar deze begroting wordt gekeken door de MR. Dit jaar stond er bv een grote fout in. Groepen 7 en 8 zouden op schoolreis gaan maar deze gaan nooit, zij gaan op kamp. Voor dit kamp moeten ouders (buiten de ouderbijdrage van 50 euro) wel apart betalen. In de begroting was de schoolreis voor deze leerlingen echter gewoon meegenomen. Blijkbaar is er dus wel geld. De begroting loopt ook altijd op nul. Dat vind ik vreemd...
Al het te besteden geld is dus opgesplitst in potjes waar men geen rare sprongen mee kan maken.
Ik weet ook wel waar de schoen wringt maar het is moeilijk om een start te maken.
Ik heb de begroting van dit jaar bijgevoegd als bijlage.

Groeten Linda
CH
Senior

« Antwoord #3 Gepost op: 10 februari 2010, 21:17:10 »

Beste Linda,

Ik wilde toch eens weten hoe de schoolgids van jullie school eruit ziet. Er staat wel een link op de website maar je kunt de schoolgids niet on-line lezen. Je kunt vaak al veel over een school vertellen als alle vereiste onderwerpen ook echt in een makkelijk toegankelijke schoolgids staan. Toegankelijk is die in elk geval niet. In de schoolgids hoort het volgende te staan:
  • de doelen van het onderwijs en de resultaten die met het onderwijsleerproces worden bereikt (o.a. door beschrijving van de resultaten en de context waarbinnen die resultaten moeten worden geplaatst
  • de wijze waarop aan de zorg voor het jonge kind wordt vormgegeven
  • de wijze waarop aan de zorg voor leerlingen met specifieke behoeften of met een rugzakje wordt vormgegeven (ook verwijzing naar zorgplan)
  • de wijze waarop de verplichte onderwijstijd wordt benut
  • de geldelijke bijdrage (de ouderbijdrage) waarbij een ontwerp van een overeenkomst voor een dergelijke bijdrage, die voldoet aan de wettelijke eisen in de schoolgids wordt opgenomen
  • de rechten en plichten van de ouders, de verzorgers, de leerlingen en het bevoegd gezag (m.n. de klachtenregeling)
  • de wijze waarop het bevoegd gezag omgaat met sponsoring van de school
  • het beleid met betrekking tot de veiligheid
  • de wijze waarop het overblijven is geregeld
Ik kan daar op de website niets van terugvinden. Ik kan trouwens helemaal geen relevante informatie op die website vinden.

Maar voor jou is de info over de ouderbijdrage het belangrijkst. De school moet de schoolgids aan de ouders verstrekken dus je kunt zelf e.e.a. in de schoolgids nalezen.

Even terzijde: Als de MR de ouderbijdrage vaststelt, int, beheert en besteedt dan heeft het schoolbestuur de verplichting alle geldstromen aan dezelfde accountantscontrole te onderwerpen als de financiën van de school zelf. Want de MR is geen formele of informele vereniging of stichting. Dus moet de financiële verantwoording deel uitmaken van de jaarstukken van de school. En het zou mij niets verbazen als dat niet het geval was.

Wat de bijgesloten begroting betreft, daar kan ik niet echt iets raars in vinden. Het enige dat mij opvalt is dat uit de ouderbijdrage onderwijsmiddelen worden aangeschaft; dat is iets voor de school want die krijgt daar van het ministerie van onderwijs (meer specifiek: het CFI) geld voor. Maar een echt grote post is dat niet.

Ik heb ook even naar de inspectierapporten gekeken en daaruit blijkt dat de school geen echte zwakke plekken heeft.
Als ik dus de school zo van de buitenkant bekijk dan krijg ik de indruk van een wat gesloten organisatie (wellicht een politiek incorrecte opmerking maar dat is niet uitzonderlijk voor PC-onderwijs) maar verder een goede school.

Ik heb aangegeven dat je m.n. actie rond de MR-verkiezing kunt voeren om in elk geval de MR oudervriendelijk te laten zijn. Volgend schooljaar krijg je wellicht een nieuwe mogelijkheid. Er is nu een wetsontwerp bij de 2e Kamer in behandeling waarbij de Onderwijsinspectie een rol gaat krijgen bij de controle op het functioneren van de medezeggenschap. En jij kunt, zeker als voorzitter van de AC, dan gewoon een verzoek bij de OI indienen om op jullie school eens specifiek te kijken naar het functioneren van de MR.

Met vriendelijke groet,

Cees
vandertol
Nieuweling

« Antwoord #4 Gepost op: 10 februari 2010, 22:20:08 »

Hallo Cees,

Bedankt voor de toelichting. De website is inderdaad heel mager. Deze is ook nieuw en pas sinds januari online. Waarschijnlijk moet dit allemaal nog komen.
In de schoolgids staat geen ontwerp van een overeenkomst voor de ouderbijdrage.
Dit zou dus eigenlijk wel moeten...
Er is wel een kascontrole maar verder weet ik het niet Huh?
Dat wetsontwerp is inderdaad iets waar ik wel oren naar zou hebben. Ik hoop echter dat dit niet nodig is en dat we er nog samen uit kunnen komen.
De begroting is een heel stuk aangepast sinds onze "actie" drie jaar geleden.
Maar er staan wel dingen op die niet kloppen en we zien eigenlijk nooit wat de werkelijke uitgaven nu zijn..
We willen gewoon meer openheid en als AC dingen kunnen organiseren zonder dat we we alles in drievoud moeten aanvragen. De MR zou in ons geval ook als klankbord dienen echter dit is niet het geval. Dit is ook een reden dat wij denken dat een ouderraad goed zou zijn. We wachten deze week nog op een reactie van de MR...

In ieder geval bedankt voor jouw advies.
Groeten, Linda
CH
Senior

« Antwoord #5 Gepost op: 11 februari 2010, 01:20:29 »

Linda,

Als je meer openheid wilt, kun je de MR even wijzen op art. 7, 1e lid Wet medezeggenschap op scholen. Dat luidt letterlijk:

Artikel 7. Algemene taken medezeggenschapsraad
   1.De medezeggenschapsraad bevordert naar vermogen openheid en onderling overleg in de school.

De wetgever vond die taak zo belangrijk dat die als eerste in de wet werd genoemd. Het tweede lid gaat over het voorkomen van discriminatie. En openheid wordt zelfs belangrijker gevonden dan dat.

En dan moet de MR natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

Met vriendelijke groet,

Cees
vandertol
Nieuweling

« Antwoord #6 Gepost op: 15 februari 2010, 15:03:51 »

Hallo Cees,

Graag advies in onderstaande:
Wij van de AC willen graag overleg met de oudergeleding van onze MR.
We hebben het idee dat de MR niet staat te trappelen.
Inmiddels is er al één MRlid opgestapt omdat hij het niet eens was met het gevoerde MR-beleid.
Nu krijg ik zojuist een reactie van de directie dat zij bij het geprek aanwezig willen zijn? Mag dat zomaar ? Mogen wij als AC/ouders niet in gesprek met de MR oudergeleding zonder directie?

groet, Linda
CH
Senior

« Antwoord #7 Gepost op: 17 februari 2010, 00:54:27 »

Beste Linda,

De AC en oudergeleding van de MR (=OMR) mogen zelf besluiten met wie ze willen praten. En als zij alleen met elkaar willen praten dan is daar niets op tegen. Je doet er wel verstandig aan om de directie niet het gevoel te geven dat ze worden buitengesloten. Je kunt natuurlijk aan de directie aangeven dat je liever eerst een oriënterend gesprek wilt met de OMR en dat als er echte gesprekken worden gevoerd over de positionering van de AC (bijv. als OR) de directie van harte welkom is. Uiteindelijk heb je de directie toch nodig.

Vaak is er in dit soort situaties sprake van een onduidelijk beeld [1] bij de directie over wat een OR wel allemaal zou kunnen willen (en wat de directie niet wil), [2] bij de OR over wat zij mogen en kunnen doen en [3] bij de MR over de eigen positie binnen de school en de verhouding met een OR.

Kort gezegd zal een directie na instemming van de MR een beleid voor de activiteiten van de OR moeten vaststellen zodat de OR globaal weet welke beleidsruimte zij hebben.
De directeur zal bepaalde randvoorwaarden kunnen stellen, bijv. over de openheid van de OR (jaarlijkse verkiezingen, financiële duidelijkheid naar de ouders enz.), ouderbijdrage (niet zo hoog dat mensen worden buitengesloten, regeling voor ouders die niet kunnen betalen enz.), activiteiten moeten in het leerjaar passen (dus altijd overleg met direteur en team) enz. De eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de directeur.
Verder moet duidelijk zijn dat de MR van het schoolbeleid is en de OR van de organisatie van allerlei activiteiten.

Als ieders rol goed is beschreven en begrensd, dan zou het goed moeten gaan, hoewel in het begin het echt wel zo zal zijn dat partijen hun grenzen nog moeten leren kennen. Wat je altijd moet beseffen is dat een goed functionerende OR altijd in goed overleg met MR en directie/team verkeert.

Bij ons zat er altijd een MR-lid, de directeur en iemand van het team bij de OR-vergaderingen. Ikzelf was overigens als MR-voorzitter ook lid van de OR.

Met vriendelijke groet,

Cees
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte