Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
05 september 2010, 08:09:57
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Helaas is rechtstreeks registreren niet mogelijk omdat spammers dat dan ook kunnen. Registraties worden zo snel mogelijk verwerkt

+  Vraagbaak Ouderraad Netwerk
|-+  Algemeen
| |-+  Veiligheid
| | |-+  Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid bij gladheid
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid bij gladheid  (gelezen 632 keer)
admin
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 11 januari 2010, 22:09:17 »

Vandaag hoorde ik dat vorige week een moeder is uitgegleden op ons schoolplein en dat ze haar arm heeft gebroken. Heel vervelend natuurlijk. De school heeft netjes een pad schoongeveegd van de hoofdingang van het gebouw naar de hoofdingang van de school/het plein. Deze moeder was via de zijdeur naar het zijhek gelopen en daar uitgegleden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de school moet doen. Het plein is groot, dat kun je niet helemaal schoonhouden met de sneeuw. Bovendien willen de kinderen spelen op het plein met de sneeuw, dus voor hun is het ook niet leuk als je het hele plein zou vegen. Maar hoe zit dat nu met aansprakelijkheid. Kan de school aansprakelijk gesteld worden als de moeder buiten het geveegde pad op het schoolplein loopt, valt en haar arm breekt. Kan de school aansprakelijk gesteld worden als kinderen op het plein uitglijden en iets breken? Is een school daar eigenlijk voor verzekerd of moet een school daarvoor verzekerd zijn. Kun je als ouder een school aansprakelijk stellen als je op het plein uitglijdt, wat breekt en dus bijv niet kan werken. Ik zou als zelfstandige dan gelijk geen inkomsten meer hebben. Ik ben wel benieuwd hoe dat zit en of scholen weten wat ze moeten doen, wat hun plichten en rechten zijn.
CH
Senior

« Antwoord #1 Gepost op: 13 januari 2010, 01:19:19 »

De hoofdregel in Nederland is dat iedereen zijn eigen schade draagt. Dat wordt slechts anders als die schade voor risico komt van een ander. Ik stel dit even voorop omdat de meeste mensen denken dat het net andersom is.

Dit soort zaken is altijd erg lastig want afhankelijk van de details van de situatie. Ten eerste is het de vraag of sprake is van een openbare weg. Zo ja, dan is het afhankelijk wat de gemeentelijke APV hierover regelt. Was het duidelijk dat het glad was, was dat degene die viel en daardoor schade opliep ook duidelijk, kon diegene zijn gedrag daarop redelijkerwijs aanpassen. Enz. enz. Er zijn zoveel feiten en omstandigheden die invloed hebben op de aansprakelijkheid dat je daar niet één heldere regel voor kunt formuleren.

In dit geval botsen hier 2 vormen van zorgvuldigheid. Heeft de school zich voldoende ingespannen om de veiligheid van personen te waarborgen enerzijds en heeft die moeder, wetende dat het glad was, haar gedrag daarop in voldoende mate aangepast anderzijds.

Zoals je zelf al aangaf, kan van de school niet worden gevergd dat het hele schoolplein wordt ontdaan van sneeuw. De school zal i.h.a. (maar dat is ook weer afhankelijk van de specifieke situatie van het geval) voldoende zorgvuldig zijn geweest indien via de hoofdingang de school veilig bereikbaar was. Die moeder heeft kennelijk bewust een andere, meer risicovolle route genomen. Zij heeft daardoor kennelijk het valrisico voor lief genomen. Daarom zou ik zeggen dat de school in dit geval niet aansprakelijk is.

Bij het vallen van kinderen is vooral bepalend of de school voldoende toezicht en orde heeft gehouden. Kinderen plegen nu eenmaal in het spel regelmatig te vallen; dat is een normaal risico. Dat kun je nu eenmaal bij spelende kinderen niet voorkomen, zonder die kinderen ernstig te belemmeren in hun spel (en dus in hun motorische ontwikkeling). I.h.a. zal de school daar dus  niet voor aansprakelijk zijn tenzij er onvoldoende toezicht was.

De school is alleen verplicht verzekerd voor de aansprakelijkheid van de school, van de leerkrachten en van de ouders die actief zijn binnen de school. Als die een verwijtbare fout maken waardoor een kind schade oploopt dan kan via een aansprakelijkheidsstelling de schade op die verzekeraar worden verhaald. De school is n iet verplicht om voor de ouders en kinderen een ongevallenverzekering af te sluiten. Soms wordt die mogelijkheid via een onderdeel van de ouderbijdrage of een andere vorm van collectieve  verzekering via school of ouderraad wel aangeboden (o.a. Marsh). De vraag is of zo'n verzekering nuttig is; hij keert immers pas uit als de ziektekostenverzekeraar de schade niet dekt.

Maar als een ouder door schuld van de school iets breekt, dan is vaak ook  niet duidelijk welke schade kan worden verhaald. Op het declaratieformulier van je zorgverzekeraar staat altijd de vraag of de kosten door een ongeval zijn veroorzaakt. Als je daar ja op antwoordt zal jouw zorgverzekeraar die schade gaan verhalen op de verzekeraar van de school. Vaak biedt de zorgverzekeraar de mogelijkheid om voor jouw overige schade "mee te liften" in dat proces. Doorgaans de goedkoopste manier om er meer uit te halen dan jij zelf dat zou kunnen. Maar scholen zijn verplicht voor dit soort wettelijke aansprakelijkheidsrisico's verzekerd.

Ik hoop dat je hiet wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Cees
admin
Forumbeheerder
Volwaardig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 30 maart 2010, 09:36:47 »

Hoi Cees,

Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord. Door drukte helemaal niet echt meer teruggekeken op de vraagbaak. Maar de vraag leek me ook voor meer mensen van belang, vandaar dat ik hem hier ook even stelde. Gelukkig is de sneeuw weer verdwenen en heeft plaatst gemaakt voor de lente Knipoog
Pagina's: [1] Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte