18 oktober 2019, 21:53:15

Nieuws:

Welkom op de kern van het Ouderraad Netwerk, de vraagbaak. Het centrum van deze online community voor ouderraadsleden.

identificatieplicht kinderen bij schoolreis naar buitenland

Gestart door Ingrid Gelissen, 20 januari 2006, 16:52:17

« vorige - volgende »
Omlaag

Ingrid Gelissen

Wij zijn een school in het zuiden van het land (Limburg) en met het oog op de schoolreisjes vroegen wij ons af hoe de regels zijn met betrekking tot het reizen met een bus met kinderen over de grens. Als we met de kinderen naar het buitenland gaan ( Belgie of Duitsland), hoe zit het wettelijk gezien met de identificatieplicht van de kinderen? Moet elk kind een eigen identificatiekaart bij zich hebben of niet? Volstaat een lijst van alle kinderen met de bijpassende paspoortnummers aan gezien in veel gevallen de kinderen bijgeschreven worden op het paspoort van een van de ouders/verzorgers? Momenteel is de school een beetje huiverig om toestemming te geven voor een schoolreisje met een buitenlandse bestemming omdat ze ook niet precies weet wat de wet hierover zegt en tenslotte verantwoordelijk is voor de leerlingen.  

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

CH

20 januari 2006, 17:58:37 Last Edit: 20 januari 2006, 18:01:53 by CH
Beste Ingrid,

Iedere inwoner van de EU die buiten het woonland maar binnen de EU reist, heeft een ID-kaart nodig of moet bijgeschreven staan in het paspoort van de meereizende ouder. Voor deze verplichting (het hebben van een ID-kaart) geldt geen leeftijdsgrens.

In beginsel moet dus elk kind een ID-kaart bij zich hebben tenzij de ouder waarbij het kind in het paspoort staat bijgeschreven, meereist.

Dit staat los van de identificatieplicht. Die geldt voor inwoners van Nederland, die zich in Nederland bevinden (v.a. 14 jaar). Voor inwoners van België die zich in België bevinden, geldt een identificatieplicht vanaf 15 jaar.

Maar we hebben het hier niet over de identificatieplicht maar over geldige reisdocumenten.

En niet-inwoners moeten in het bezit zijn van een geldig reisdocument.

Met vriendelijke groet,

Cees

Trebor

Beste Ingrid,  :) ;) :D

Onze school ligt ook in Limburg en onze bestemmingen zijn ook vaker in het "buitenland" (bokrijk, phantasialand, bobbejaanland ect.)

Het beste is dat je de busmaatschapij vraagt over deze kwestie, zij moeten het weten !!!

Wij moeten altijd een paar dagen van tevoren een lijst inleveren met de namen van de leerlingen en begeleiders. En dit is altijd voldoende (volgens de busmaatschapij) om de grens over te steken met schoolreisje.

groetjes, Trebor  :o

Jorre

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en al een paar jaar ouderraadslid.
Alhoewel dit een NL site is, vind ik veel overeenkomsten en interessante onderwerpen die ook in Vlaanderen van toepassing zijn.
Het reizen buiten de landsgrenzen met kinderen in schoolverband (ooral de Efteling is populair) of in familieverband is sedert vorig jaar ook in VL een heikel punt waar veel discussie rond is.

Daarom heeft onze Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken (FOD BUZA) het volgende vermeld:

Citaat
voor een en hetzelfde land hebben kinderen onder de twaalf jaar soms andere reisdocumenten nodig dan personen ouder dan twaalf jaar.

Sinds 1 september 1999 is het zo dat ouders die een nieuw paspoort aanvragen of hun oude laten verlengen, hun kinderen niet meer kunnen laten bijschrijven in hun paspoort. Een individueel paspoort is nodig.

Welke reisdocumenten kinderen nodig hebben is afhankelijk van de reisbestemming:

- Reizen naar een land waarvoor Belgen een paspoort nodig hebben

Een kind, zelfs een pasgeboren baby, heeft een eigen paspoort nodig.

- Reizen naar landen waarvoor de identiteitskaart volstaat

Vanaf de leeftijd van 12 jaar heeft elk Belgisch kind een eigen identiteitskaart waarmee het naar de landen waarvoor een identiteitskaart volstaat, kan reizen.

Kinderen onder 12 jaar kunnen een 'bewijs van identiteit' (ook kinderidentiteitskaart genoemd) krijgen. Dit is een bewijs met pasfoto dat op aanvraag door de gemeenteadministratie wordt verstrekt. Alle lidstaten van de Europese Unie aanvaarden dit bewijs van identiteit wanneer het kind vergezeld is van de ouders. Om volledig zeker te zijn richt men zich best tot het reisbureau of de ambassade van het land van bestemming.

Veel moeilijkheden kunnen voorkomen worden wanneer het kind een eigen paspoort heeft, vooral bij reizen buiten de Europese Unie.

Er bestaan geen Belgische of internationale procedures/formulieren die de ouderlijke toestemming voor reizen van minderjarigen vastleggen.

Wanneer het kind reist met een ouder, staat het de ouders vrij het akkoord van de andere ouder op papier te zetten, de handtekening voor echt te laten verklaren door de gemeente, en deze schriftelijke toestemming mee op reis te nemen.

Buitenlandse Zaken raadt deze schriftelijke toestemming aan wanneer het kind alleen, of in het gezelschap van anderen dan zijn ouder(s) reist. Belgische reizigers kunnen zich steeds informeren over de benodigde documenten bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Zeker wanneer het kind alleen reist, is het aanbevolen zich te informeren bij de ambassade of het consulaat en de luchtvaartmaatschappij.

FOD BUZA heeft op zijn site een overzicht van landen waar voorzichtigheid geboden is qua benodigde reisdocumenten. (Noteer: Nederland is geen probleem  ;))

Wat scholen betreft, is nog geen antwoord op geformuleerd vanuit de inrichtende machten. Probleem is dat men uiteindelijk voor elk kind zou moeten een identiteitskaart aanvragen. Niet elke ouder is bereid om al die moeite te doen. De scholen vragen wel aan de ouders om hun persoonlijke SIS kaart mee te geven (dat is de electronische Belgische sociale zekerheidskaart die je nodig hebt bij de dokter, apotheek, ziekenhuis,...), maar deze is niet bruikbaar in het buitenland, en heeft dus weinig zin. ...wordt vervolgd....

admin

Mijn zoon is twee keer meegeweest een dag langlaufen in Duitsland en staat bij mij in het paspoort. Ik heb een kopie van die pagina gemaakt en die meegegeven. Omdat ze met een schoolreisje waren onder toezicht van school was dat zelfs niet eens nodig.

maurits

ik ben hier vorig jaar achteraan geweest tot de aivd toe.
deze bevestigen dat het Schengenaccoord hier heel duidelijk in is. je mag je vrij over de grenzen bewegen, maar je MOET een geldig ID bewijs hebben.
dus ook schoolkinderen die op schoolreis zijn.  een kopie van het id-bewijs van ouders/verzorgers is niet dekkend

admin

Onlangs zijn mijn kinderen met een voetbalkamp naar Warner Bros in Duitsland geweest. Alle kinderen moesten van te voren een kopie inleveren van de pagina uit het paspoort van de ouders waar zij op staan. Ik neem aan dat de vereniging geen risico gaat nemen om bij de grens weer teruggestuurd te worden. Zonder deze kopie konden de kinderen niet mee.
Ik wil wel eens navragen of zij dit zelf hebben verzonnen of dat er wellicht een regeling is waar zij gebruik van maakten. Omdat ze één bepaald doel hadden (warnen bros) en verder niet in Duitsland verbleven??